fredag 13 februari 2009

Halvdöd

Jag har vaknat efter nattens jobb. Jag tror jag somnade i stort sett direkt när jag la huvudet på kudden imorse. Jag var fruktansvärt trött och det är inte så konstigt. Har varit på postop i natt, för er amatörer; uppvaket, och normalt så brukar det vara fullt där på nätterna. Omkring 8-10 patienter med andra ord som har behov av att övervakas över natt. Det var TVÅ patienter när jag kom. Båda var stabila och jag behövde i stort sett inte göra något. Tänkte som såhär "ibland vänder det fort och om en timme kan vi ha tio patienter". Så jag plockade fram mina skolböcker vid 23 tiden och läste, läste, läste. 02 körde jag upp en av patienterna till sin avdelning och resterande natt har jag haft en patient. Dagpersonalen höll på att vända i ingången när de såg hur lite patienter det var.
Visst, det är jätteskönt ibland med lite patienter. Men på postop gör vi inte så mycket med dom, det handlar om att övervaka och uppmärksamma eventuella komplikationer efter nakos eller operation. Då blir det ganska så drygt om man bara har en patient.

Men om man ska se det positiva i det negativa så fick jag en del gjort i skolan. Dock går det så grymt långsamt att sitt och läsa kurslitteratur på nätterna när man är trött, så det är fortfarande en hel del kvar att göra. Men jag har sparat lite tid med familjen i helgen iaf.

Jag har vaknat rejält förkyld idag. Men det är ju ingen som är förvånad över det, inte jag i alla fall. Har dessutom rätt så ont i fötterna, skoskav efter de nya skorna. Men jag kommer nog ta mig igenom dagen bra ändå. Ska snart hoppa in i duschen och sedan hämta Alfons på dagis.

Tänk på dethär: Kommer du med anklagelser, så se till att kunna bevisa de också.

0 kommentarer: