torsdag 25 september 2008

Förvirrande

Har suttit en stund nu och läst igenom de nya akasse reglerna. Förvirrande är det enda ord jag kan komma på. Jag fattar inte mycket. Och jag förstår absolut inte varför det ska vara så att om man till exempel är timvikarie på en arbetsplats så får man bara stämpla 75 dagar i samband med detta. Varför? På de flesta ställena där jag söker jobb, så finns det såkallad LAS-lista, man måste alltså börja som timvikarie för att ens ha en chans att få ett längre vikariat eller fastanställning. Men jag då, som inte får stämpla med än 75 dagar med deltidsarbete, jag sitter därför ganska rejält i skiten när det gäller att få ett nytt jobb.
Jag kommer ju inte hinna arbeta upp mig på en LAS-lista, så vida jag inte får jobba väldigt mycket och därmed inte behöver ta så många stämplingdagar.

Kallas detta verkligen att gynna de unga arbetarna?

0 kommentarer: