tisdag 3 juni 2008

Nya sjukskrivningsregler

Alfons sover fortfarande och jag passar på att läsa ikapp mig på lite nyheter. Läste precis om förslaget om de nya sjukskrivningsreglerna, och till viss del tycker jag faktiskt att det är bra.
Jag tror att det är många som hamnar i en ond spiral och blir sjukskrivna om och om igen, trots att det egentligen inte finns behov för det. Däremot så anser jag iaf, att man borde få behålla sin sjukskrivning till en viss procentgrad i början. Exempelvis jobba 25 procent och vara sjukskriven 75 procent, för att sedan jobba sig uppåt till heltid i den takt man själv behöver.
Jag har stött på många genom mitt yrkesliv och privatliv som blir sjukskrivna om och om igen, men som klarar av ett vardagligt liv, många av dessa tror jag även skulle fixa att jobba en liten procentgrad. Nu kommer jag väl få sju miljoner kommentarer om detta, men jag tror många är lata och bekväma. Inget fel med det, jag kan också vara lat och bekväm, men jag personligen skulle t.ex. aldrig välja att gå på A-kassa om man nu kunde det i alla evighet. Min personlighet skulle aldrig fungera om jag inte hade ett jobb att gå till.

Detta är mina åsikter, och alla har rätt till sina åsikter, så har du andra åsikter eller samma åsikter, skriv en kommentar.

0 kommentarer: