torsdag 12 juni 2008

Om oss och våran familj

Större delen av mitt liv har jag bott i Herrljunga. Liten tråkig byhåla, där alla känner alla. Sommaren 2003 gick jag isär med min dåvarande pojkvän och behövde någonstans att bo. Mamma bodde då i Falköping och det föll sig naturligt att jag fick lägenhet här.
Jag hade då turen att få sommarjobb som personlig assistent natt här och tänkte att jag gott kunde stanna under sista året på gymnasiet.
Jag pendlade från Falköping till Göteborg tre gånger i veckan under sista året på gymnasiet. Bästa tiden i mitt liv i efterhand. I Herrljunga va jag en ensam, tyst och deprimerad tjej. I Falköping växte jag till en självständig och öppen person. Hade dock inte tänkt att stanna kvar här då jag inte träffade några vänner. Blev dock kvar, och tur är väl det!


Den 9 juli 2005 träffades jag och Tobias och det är också den dagen vi räknar att vi blev tillsammans.
Jag hade nyss gått isär med mitt ex och hade inga planer på att träffa någon det närmaste utan skulle njuta av sommaren 2005. Helgen den 9 juli var första helgen på sommaren som jag va ledig och skulle då ha förfest hemma hos mig med några kompisar för att sedan dra vidare till Plantis.
Jag och min tjejkompis Sofia hade börjat förfesta ganska tidigt och när de andra kom så fick Sofia öppna dörren eftersom jag höll på med annat. "Gänget" hade med sig en ganska blyg kille som inte riktigt hälsade förrän jag tog i hand och presenterade mig. Denna blyga kille var Tobias.
Reflekterade inte speciellt mycket över honom under förfesten förrän hans kompis Daniel frågade om Tobias fick se på Iron Maiden på tv. Dom spelade då på Ullevi i Göteborg.
Naturligtvis, sa jag och vi kom in på att jag gärna hade varit där. Tobias berättade då försiktigt att han hade varit nere på eftermiddagen och sålt sin biljett till Maiden eftersom han hade ångrat sig och hellre ville följa med alla ut till Plantis.
På den vägen så började vi prata musik, jag berättade att Tobias fick hänga ihop med mig under kvällen, ifall jag skulle stöta på mitt ex.

Vi gick ner till Plantis medan inträdet va gratis, satt där och pratade lite och jag började fatta mer och mer tycke för Tobias. Han fattade dock inte vinken när jag la min hand på hans ben och satt allt närmare. Daniel berättade för Tobias att jag troligtvis va intresserad, men han hade ändå svårt att tro på det.
Efter dryga timmen fick vi våra stämplar och gick hem till mig för att fortsätta förfesten. Väl tillbaka på Plantis upptäckte jag att min plånbok låg hemma i soffan och fick Tobias till att följa med mig hem. Vi höll handen de korta 200 meterna hem till mig, och utanför mitt hus stannade han till och kysste mig.
Vi höll ihop under kvällen och han presenterade mig för massa vänner. De flesta ville att jag skulle vara rädd om Tobias och att vi verkade bra för varandra.

På efterfesten hos mig så bytte vi telefonnummer och resten av natten/morgonen sms:ade vi varandra. Jag blev väckt morgonen efter av Jenny som ville att jag skulle hänga med upp till Panka och bada. No way, tänkte jag bakis som sjutton! Men efter mycket övertalning så följde jag med och Tobias hämtade oss alla. Strategiskt satte sig alla andra i bak i bilen så jag fick sitta fram med Tobias. Under bilfärden rådde extremt pinsam tystnad.
Väl uppe vid Panka placerades vi brevid varandra för att vi skulle prata om kvällen innan, slutade dock med att vi gick tillbaka till bilen före alla andra och pratade och höll handen.

När vi kom tillbaka till Jenny på eftermiddagen så skulle Tobias iväg till en släkting på kalas och jag skulle stanna hos Jenny för att se på film. De andra gick in före mig och ställde sig i fönstret och tittade på oss. Efter en liten stund så hör man "Men kyss henne då Tobias!!!", och visst, det gjorde han. :)
Han kom tillbaka och kollade på film med oss sen och jag följde honom hem. Utanför hans lägenhet stod vi och kramades och kysstes i över en timme. Sedan dess har det varit vi!

Vi åkte till Bulgarien tillsammans i slutet av augusti 2005 och en kväll efter en hel del drinkar så friade jag till Tobias på balkongen. Han svarade ja! Vi bestämde då att om vi är tillsammans den 12 juli 2008, så gifter vi oss. Egentligen hade vi velat den 9 juli eftersom vi då firar 3 år, men eftersom den 12 är en lördag, så blev det så.

Väl hemma från Bulgarien så sa jag upp min lägenhet eftersom den va för dyr för mig ensam. Tobias som då bodde hemma började också leta efter lägenhet. Det slutade med att vi under november 2005 flyttade till en gemensam lägenhet.

I mars 2006 blev vi gravida, helt oplanerat. Efter många om och men, så beslutade vi oss för att behålla barnet trots att vi bara varit tillsammans i 9 månader. Vi hade ju ändå redan planerat bröllop, så varför inte barn? Dock slutade den graviditeten i missfall och vi beslöt oss för att vänta ett år till med barn.
Efter lite slarv så blev vi gravida igen i början av juni samma år. Detta barn var ingen fråga om ens, det skulle behållas!
Den 8 mars 2007 föddes våran son Alfons. Bästa dagen i vårat liv!

Vi har varit med om mycket på kort tid, vi har hunnit med flera boenden, arbetslösheter, studier, barn och förluster inom familjen. Men allt har bara gjort oss starkare och det finns ingen tvekan om att Tobias är den jag vill leva resten av mitt liv med. Många tyckte att vi var för unga för att skaffa barn, när Alfons föddes va Tobias 21 och jag 22, men nu är det ingen som tvekar om att vi är världens bästa föräldrar och det är självklart att vi ska gifta oss.

Den 12 juli 2008 klockan 17.00 ringer bröllopsklockorna i Skärhamns kyrka på Tjörn för oss. Den dagen kommer läggas till en av de lyckligaste i vårat liv och jag ser fram emot att få bli Tobias fru och heta Johansson i efternamn är inte skrämmande när man har världens bästa man!

0 kommentarer: